Om jag var Zlatan

ZlatanOm jag var Zlatan, på väg att byta karriär, lämna tillvaron som fotbollsproffs och styra åt ett annat håll, hur skulle jag tänka? Mitt ego är enormt, jag är van att synas och hyllas, nästan alla stryker mig medhårs rädda att bli bortstötta. Jag är ett medialt storvilt i nivå med prinsessbröllop och naturkatastrofer. Vad ska jag satsa på framöver? Hur ser strategin ut? Min och min familjs framtid hänger på att jag gör rätt. Med talang och hårt arbete har jag åstadkommit något som inte får förloras. Men jag måste förstå att det är högst osannolikt att jag har begåvats med två talanger i nivå med den jag fick för fotbollsspel.
På planen hade det inte varit något som helst bryderi. Det är inte mer än minuter kvar av matchen. Jag och mitt lag har ledningen som vi behöver. Nu får det inte bli något baklängesmål. Framför allt, håll bollen, inga riskabla framspel, inga dumma chansningar för ett betydelselöst extramål.

Det påstås att pengar inte luktar. Helt säkert är att de drar till sig råttor. De kommer förklädda till välgörare som lovar att det jag har skall fördubblas, fördubblas flera gånger om, bara de får hjälpa mig. Jag stå emot frestelsen. Några få procent real avkastning är vad familjen behöver för ett liv utan ekonomiska umbäranden. Då finns det också något kvar till baren den dag jag lägger av för gott.

Livet som kändis är härligt. Alla känner mig, varje dag läser jag om mig själv i tidningarna, vilka fester jag har varit på, vem jag har snäst åt, vad jag gör med mina pengar. Det jag säger kan jag läsa dagen efter i blaskorna. En del verkar dumt om man tänker efter, men vaddå, jag är ju killen från Rosengård. Om barnen får problem, blir retade för sin konstiga pappa, då sätter jag dem i privatskola. Om turistbussarna gör ett obligatoriskt fotouppehåll utanför mitt hus så bygger jag en högre mur. Om grannarna klagar när vi har partyn så köper jag deras hus. Om…

Kanske finns det en bättre lösning. Ett enklare liv i ett annat land, på en plats där fotboll inte är sport nummer ett, där man har hört namnet Zlatan, men vad då? En plats där jag kan utvecklas, hjälpa människor, bli omtyckt för något annat än fotboll, syssla med projekt som roar mig utan att vara en stor ekonomisk risk. En plats där mina barn umgås med sina jämlikar, där deras pappa inte är en konstig typ som man läser om i tidningarna. Sadla om och leva det behagliga liv som borde vara möjligt för en familj utan ekonomiska bekymmer.

Kommentera

